Reactie op het gezondheidsonderzoek Thermphos

Een eerste reactie op de opzet van het gezondheidsonderzoek naar gezondheidseffecten van Thermphos.

Korte achtergrondschets: de dorpsraden van Ritthem, Borssele, 's-Heerenhoek en Nieuwdorp hebben ieder via hun afgevaardigde zitting in de adviesgroep. Deze groep bestaat verder uit vertegenwoordigers van andere maatschappelijke organisaties zoal o.a. werkgevers - werknemers.  De adviesgroep geeft advies aan de regiegroep. In deze groep zitten leden van provincie, gemeente en een afvaardiging van Thermphos. De adviesgroep geeft advies wat niet noodzakelijkerwijs bindend is voor beslissingen in de regiegroep.

Het blootstellingsonderzoek ziet er qua methodiek goed uit  voor zover we dat kunnen beoordelen. Een punt van aandacht is  dat er geen straling en/of radioactieve deeltjes gemeten. Ook dioxine wordt niet op de meetpunten gemeten.

Het onderzoek op de effecten op de gezondheid.

Gezondheidsenquete: De kwaliteit hiervan valt of staat met de vragen die hierin worden gesteld. Wij weten op dit moment niet hoe deze vragenlijst er uitziet. De enquete/vragenlijst die net voor de druk naar onze adviseur is opgestuurd was weliswaar netjes opgesteld en behoorlijk breed. Echter we misten een paar items die wellicht toch van belang kunnen zijn. Bijvoorbeeld vragen naar aangeboren ziektes en afwijkingen en zwangerschapsproblemen en vroeggeboorten. Ook wordt er naar onze mening te weinig aandacht besteed aan autoimmuunziekten, concentratiestoornissen, nierproblemen, reproductiefalen (infertiliteit), anemie, psychologische en neurologische stoornissen. Wel wordt er met name bij de kinderen ingegaan op klachten van de lucbtwegen. We moeten afwachten op welke wijze de gegevens worden geanalyseerd en geïnterpreteerd.

Onderzoek naar kanker/ sterftecijfers: Op dit moment is nog niet bekend of het onderzoek wordt uitgevoerd en op welke wijze. Het zou naar onze mening  zeker die informatie opleveren die we willen hebben. De berichtgeving op de site dat er op dit moment geen aanwijzing is en dat ook de artsen geen verhoogd risico hebben geconstateerd is o.i. voorbarig omdat er niet systematisch naar is gekeken.  Dat de sterfte in heel de gemeente Borsele niet hoger is, of misschien zelfs lager is als gemiddeld in Nederland, wil niet zeggen dat het onder de rook van Thermphos wonen (dus een gedeelte van de gemeente Borsele) niet kan leiden tot meer gevallen van kanker of oversterfte. De vergelijking met een andere gemeente in Zeeland en/of binnen de gemeente zou meer duidelijkheid kunnen geven en dit is zeker wel mogelijk. De aantallen zijn klein, maar dat zou opgevangen kunnen worden door over een hele lange periode te meten.

Het verdient aanbeveling om dezelfde vragenlijst voor te leggen aan de werknemers als de bewoners, zodat je ook kunt vergelijken tussen werknemers en bewoners.

De dorpsraad is blij met de uitgebreide aanpak van het onderzoek en met de mogelijkheid tot het doen van suggesties dat veel van de suggesties in ieder geval overwogen worden of werden.

Daarnaast zijn er enkele verbeterpunten vastgesteld:

- het eerste plan is behoorlijk is ingeperkt en zeker niet alle relevante suggesties zijn meegenomen.

- de vragenlijsten voor de uitgifte konden door de adviesgroep niet behoorlijk worden becommentarieerd. Er werd te weinig tijd voor gegeven. Ook zijn ze niet of in ieder geval voor vandaag onder de klankbordgroepleden verspreid. Ook nu is de inhoud ons onbekend. We weten niet of de suggesties die we hebben gedaan ook zijn meegenomen.

- In deze fase wordt nog geen analyse gedaan van de huisarts en ziekenhuisregistraties. Dat is erg jammer, het is wel mogelijk en zou veel informatie opleveren over ziekte en gezondheid. 't zou echter kunnen dat in de 2de fase van het onderzoek wordt gedaan.

- door alleen te werken met vragenlijsten wordt er op dit moment alleen informatie verkregen van een relatief korte periode (afgelopen jaar).

- dat het nog niet zeker is of de analyse van sterftecijfers en kanker wordt uitgevoerd. (vanwege kostenoverwegingen?)

We houden daarom het verloop van het onderzoek scherp in de gaten en sturen zomogelijk bij. Het eindoordeel kan pas plaats vinden wanneer het onderzoek wordt gerapporteerd.