Secretaris gezocht.

Jullie hebben in de media kunnen lezen dat Hans van Dam heeft besloten om te stoppen als secretaris van de dorpsraad. Na 10 jaar dorpsraad vond hij het tijd worden voor iets anders. Hij blijft als Nieuwdorper natuurlijk wel betrokken. De dorpsraad van Nieuwdorp is naast de oudste dorpsraad van Borsele ook een actieve dorpsraad. We steken onze mening niet onder stoelen of banken. Dat levert soms kritiek maar vaak waardering op. De ligging van ons dorp naast een industriegebied betekend dat we ook te maken hebben met problemen die hieraan gerelateerd zijn. De dorpsraad wordt binnen maar ook buiten de gemeente Borsele geregeld gevraagd om zitting te nemen in adviesgroepen of forums waarin (maatschappelijk) kwesties aan de orde komen. In 2010 deed Nieuwdorp een greep naar de dorpsvernieuwingsprijs. We werden niet eerst maar door het bereiken van de finale zetten we Nieuwdorp wel op de kaart.

We zijn op zoek naar een secretaris van de dorpsraad. De secretaris is de contactpersoon van de dorpsraad en ontvangt de mails/brieven. Hij/zij zorgt ervoor dat alle leden van de raad hier kennis van kunnen nemen. In een tijd van scanners en e-mail is dat niet meer zo zwaar als in het verleden maar het blijft werk wat gedaan moet worden.Een andere taak is om samen met de andere leden van de raad de website actueel te houden en de vergaderingen voor te bereiden.  De secretaris is samen met de voorzitter het eerste aanspreekpunt van externe partijen waaronder de media. De adminstratieve kant kost je als je het een beetje handig inplant een paar uur per week.

De dorpsraad vergaderd een 6-tal keer per jaar. De meeste onderwerpen worden via email gecomuniceerd en in kleinere comités uitgevoerd. Onderwerpen die op de agenda staan worden geregeld door mensen die niet in de dorpsraad zitten maar veel ervaring hebben uitgevoerd. De secretaris is er voor om dit allemaal een beetje in goede banen te leiden. Dat klinkt zwaarder dan dat het is. De meeste zaken regelen zich vaak vanzelf.

Hans combineerde zijn rol als secretaris met de uitvoering van behoorlijk wat andere werkzaamheden maar dat is geen verplichting. Je kan zelf aangeven hoe je het werk zou willen invullen. Als lid van de dorpsraad ontmoet je tal van mensen in diverse organisaties. Je zit aan tafel met mensen van allerlei pluimages. Zie jij een rol in de dorpsraad wel zitten en wil je je via de dorpsraad verder ontwikkelen. Neem dan contact met ons op. reactie@dorpsraadnieuwdorp.nl. Daarnaast is er ook nog steeds plaats voor nieuwe leden die zich natuurlijk ook mogen melden.