UVA onderzoek

Dinsdagavond 17 oktober zijn de eerste resultaten van het UVA onderzoek uit april aan ons gepresenteerd. De resultaten voor Nieuwdorp waren verrassend. Als we resultaten vergelijken met die van 1991 bieden ze ons meer dan  voldoende stof om dieper op in te gaan.

Door toenemende (auto)mobiliteit zien we Nieuwdorp langzaam van autonoom naar woondorp groeien. Steeds minder mensen werken op het dorp en het autobezit lijkt rechtstreeks gekoppeld te zijn aan de beleving van het woongenot. De rol van het dorp wordt steeds minder belangrijk. Veel mensen vervullen een (dubbel)rol als vrijwilliger voor kerk, school of sportvereniging.

De onderzoekers gaven al eerder aan dat Nieuwdorp het dorp was waar ze zeer gastvrij ontvangen werden. De ontvangst en de bereidheid waarmee mensen meewerkten waren de onderzoekers nog niet vergeten. Hoewel de mensen graag op het dorp wonen geven de Nieuwdorpers ten opzicht van 1991 een lager cijfer aan de woonomgeving. Wij denken dat dit ondermeer te maken heeft met de nog steeds toenemende expansiedrift van het industriegebied. Daarnaast geven mensen aan dat ze vinden dat er ten opzichte van 1991 meer overlast is door vandalisme en vernielingen.  (tijdens het onderzoek was er nogal wat ophef rondom de JOP)De resultaten van het onderzoek geven aan dat de Nieuwdorpers de dorpsraad een invloedrijke rol toedichten. Steeds meer mensen vinden dat de dorpsraad wel degelijk invloed uitoefent op het gemeentelijk beleid.  De dorpsraad is zeker van plan wat met de resultaten te doen. Binnenkort hoort u er meer van.

Documenten

PRESENTATIE