Nieuwdorp 2e bij dorpsvernieuwingsprijs

We zijn er niet in geslaagd om de finale van de dorpsvernieuwingsprijs op onze naam te zetten. Gezien de dorpen waarmee we ons in de finale moesten meten ook geen schande. Wijk aan Zee, een dorp dat net als ons te maken heeft met een behoorlijk aanwezig industriegebied pakte die eerste plaats en zal Nederland in Europa vertegenwoordigen. De meeste andere dorpen hadden een behoorlijke achterban meegenomen. Veel gemeentebestuurders en behoorlijk wat vertegenwoordigers van de diverse provincies waren aanwezig. De Borselse delegatie bestaande uit 5 leden van de dorpsraad en de voorzitter van de ZVKK dhr Asselbergs stak daar maar schril bij af. De meeste andere dorpen waren door hun provincie aangemeld. Nieuwdorp heeft (gesteund door Scoop en de ZVKK) zichzelf aangemeld.
Klik op de foto voor meer foto's van deze dag op de site van elsendorp

We konden constateren dat het kleine kernen beleid op andere plekken in het land meer aandacht krijgt. De provincie Brabant, gemeente Gemert-Hapert en Elsendorp zelf hadden alles uit de kast gehaald om de 8 finale dorpen een warm welkom te geven. In het dorp hingen de vlaggen uit en na een ontvangst werden we getracteerd op een workshop naar keuze. We hadden het hier aanvankelijk niet zo op maar de workshops bleken erg leerzaam. Ze lieten ons zien hoe de gemeente en Elsendorp samenwerken. Het dorp maakt de plannen en de gemeente faciliteerd bij de uitvoering. We waren onder de indruk van hun zorgconcept en het plan Elsendorp 1500, een plan om het aantal inwoners van 1000 naar 1500 te krijgen.
De gemeente geeft aan dat de dorpen die zelf de handen uit de mouwen steken minder beslag leggen op het ambtelijk apparaat en dat daardoor meer geld in projecten kan worden gestoken.

Na de jurybezoeken vorige maand was al een winnaar bepaald. De 7 minuten presentaties op deze finale dag waren bedoeld om elkaar te laten zien wat we zoal deden. En dat was niet mis. Alle finaledorpen hadden gemeen dat er met een visieplan of iets soortgelijks wordt gewerkt. Daarnaast zijn in de meeste dorpen door zelfwerkzaamheid en in overleg met overheden projecten gerealiseerd waar zelfs wij even stil van vielen. Zo af en toe fronste we onze wenkbrouwen tijdens presentaties maar vaker spitsten we onze oren om te kijken of een initiatief ook op Nieuwdorpse schaal is toe te passen.
klik hier voor onze tekst

Hoelwel we het erg mooi hadden gevonden om eerste te worden - Dat zou een pluim op het werk van alle vrijwilligers zijn - kunnen we goed leven met die  tweede plaats. (Als je er zit dan hoop je toch stiekum dat ze Nieuwdorp roepen...)

Het jury rapport over Nieuwdorp klonk super positief. "Nieuwdorp, zo ervoer de jury, moet tegen een stroom in roeien; het dorp heeft het niet gemakkelijk gezien het industriële gebied in de directe omgeving. Het dorp pakt wel zijn kansen en krijgt veel voor elkaar. Heel knap vindt de jury de verbanden die met de verschillende activiteiten worden gelegd: het oorlogsverleden integreren in wandelroutes, recreatief bos en museum."

We feliciteren Wijk aan Zee met de winst en hopen dat ze volgend jaar goed scoren tijdens de europeese finale waar meer dan 30 landen en regio's meedoen. Er zal in Wijk aan Zee behoorlijk wat werk verzet moeten om in Europa te scoren. Gezien de wijze waarop ze al meer dan 10 jaar aan de weg timmeren achten wij ze zeker niet kansloos.

Klik hier voor het volledige juryrapport