Vertrouwen in Rabobank onder nul

"De Rabobank doet lekker aan klantenbinding op deze manier... ", "Net nu de banken het vertrouwen van de gewone man nodig hebben flikken ze zoiets....", "Ja als je commentaar verwacht dan communiceer je gewoon niet!" , "Zolang we nog met cashgeld kunnen betalen, er nog mensen verjaren en mensen met collectebussen aan de deur komen moet het geldautomaat blijven", "Sociale bank... kom nou", Welke gek krijgt zoiets verzonnen"... en nog veel meer van dit soort reacties bereiken ons als we onze hoofden buiten de deur steken. De mensen zijn net als ons zeer teleurgesteld over het feit dat we zonder te zijn gekend voor een voldongen feit worden geplaatst.

Nadat we het onzalige bericht dinsdag 16 juni in de krant lazen hebben we contact opgenomen met de Rabobank maar het lijkt erop dat de pap gestort is. De bank sluit volgende maand en op 1 oktober zal het geldautomaat worden verwijderd. Na overleg met een heleboel andere dorpsraden heeft de dorpsraad van Nieuwdorp het initiatief genomen om in de pen te klimmen en onze gevoelens richting Rabobank en gemeente te sturen. Wij hopen dat de gemeente Borsele er alles aan doet om in het geldautomaat te behouden. We hebben gisteren een brief aan de Rabobank verzonden en vandaag een brief aan de gemeente. Het college zal volgens onze informatie de brief in de vergadering van aanstaande dinsdag behandelen en naar wij hopen zal de gemeenteraad donderdag 2 juli ook stilstaan bij onze brief. We hopen dat het onzalige besluit van de Rabobank dan wordt teruggedraaid.

Vandaag (maandag 22 juni) ontvingen we van de dorsraden uit 's-Heerenhoek, Kwadendamme en Oudelande ook een mail waarin zij laten weten achter ons initiatief te staan. Eerder lieten de dorpsraden van 's-Gravenpolder en Nisse al weten de brief van ons (Borssele, Lewedorp en Nieuwdorp dus) te steunen.

De rabobank geeft 8 redenen waarom we klant van de rabobank moeten worden. Twee daarvan - dicht bij onze klanten en sociaal betrokken - moeten we blijkbaar met een grote korrel zout nemen. In de pzc staat vermeld dat de kosten per geldautomaat jaarlijks 50.000 euro bedragen en dat we maar op 12.000 ipv de vereiste 30.000 transacties komen. Dat van die transacties lijkt ons een drogreden. Ik wil best 5xper week gaan pinnen ipv 1 keer om dat aantal te halen roepen dan een boel mensen. En dat de kosten nu ineens een onoverkomelijk struikelblok zijn dat lijkt ons ook vergezocht. En waarom sluiten per 1 oktober. Het lijkt ons gewoon normaal om de automaat te laten staan totdat er een passend alternatief is.

Ironisch genoeg is de geldautomaat geplaatst omdat de openingstijden van de bank werden aangepast. De bank zou minder vaak open zijn mar dat werd gecompenseerd met een geldautomaat. Er was toen helemaal geen sprake van een minimumaantal transacties.

U kunt zelf ook uw mening over het sluiten van de geldautomaat aan de rabobank doorgeven het mailadres is clientenadvies@oosterschelde.rabobank.nl