Oranjeplein

  Sinds 199x is er sprake van het aanpakken van het Oranjeplein. In het groenplan van 1998 wordt er in ieder geval al over gerept. Het plein is al jaren één van de minst aansprekende plekken in het dorp. Door de jaarlijkse nieuwjaarsvreugdevuren wordt het plein er ook niet echt mooier op.  Het opknappen van het plein lijkt steeds aan andere zaken te worden gekoppeld wat een snelle afwikkeling in de weg staat. Naar aanleiding van vragen van raadslid D. Welleman wordt begin 2003 toegezegd dat het Oranjeplein in het najaar van 2003 op de schop gaat.

Oranjeplein

Eind 2004 is begonnen met de vernieuwing van het oranjeplein. In maart 2005 is dit afgerond. Het plein zelf is 200% opgeknapt. Uit oogpunt van veiligheid hebben we toch een aantal opmerkingen gemaakt.

We vinden het jammer dat de aangegeven verhoging het plein op wat minder goed uit de verf is gekomen als gedacht. Daarnaast hopen dat de overzichtelijkheid van de uitrit Ring verbeterd.

Wellicht lost e.e.a. zich vanzelf op als het aangeplante groen het plein t.z.t. wat meer accentueren.

 

Vooraf

 

 

De dorpsraad stuurt begin 2003 een brief aan de gemeente met hierin een aantal punten die mee moeten worden genomen bij de herinrichting van het oranjeplein:

Wij denken hierbij o.a. aan:

  • voldoende parkeergelegenheid,
  • ondergrondse glasbak,
  • elektriciteitsvoorziening voor de weekmarkt en andere activiteiten op het plein
  • een stookplaats voor de jaarlijkse Nieuwjaarsbrandstapel.

Er wordt in ons forum aan ons gemeld dat het plein ook wat groener zou mogen zijn.

 

De gemeente laat weten dat de door ons aangedragen ideeën zullen worden meegenomen in het planvorming. De plannen worden nog aan ons voorgelegd zodat er uiteindelijk nog wat kan worden bijgestuurd. In oktober horen we dat de uitvoering van de reconstructie Oranjeplein te Nieuwdorp is doorgeschoven naar 2004. Daarvoor is een kredietbeschikbaar van € 428.500. Raadslid Welleman stelt daarop in oktober wederom vragen over het uitstel van de opknapbeurt.

 

Hierop wordt de dorpsraad uitgenodigd om de eerste plannen voor de herinrichting van het Oranjeplein en de Ring te bespreken. Tijdens een constructief gesprek met een aantal heren van de gemeente en Bosch en Slabbers worden de plannen aan ons voorgelegd. De gemeente geeft aan dat aan al onze geopperde ideeën gehoor kan worden gegeven behalve die van een stookplek. Omdat dit tegen het beleid indruist kan deze voorziening niet worden gerealiseerd. De gemeente geeft aan dat ze 'normale vreugdevuren (dus zonder olie, banden, caravans etc ) zal gedogen maar dat alle kosten die eventueel herstel met zich meebrengen op de organisatoren zal verhalen. Gemaakte schade zal overigens zo snel mogelijk worden hersteld.

 

Tijdens het overleg wordt ook ineens meer duidelijk over de lange doorlooptijd. Bosch en Slabbers heeft een compleet plan gemaakt waarin het Oranjeplein aan de Ring is gekoppeld. Wij hebben een aantal punten ter verbetering aangegeven. Eind November koppelen wij onze bevindingen terug naar de gemeente waarna een plan wordt gemaakt dat aan de omwonenden wordt gepresenteerd.

 

Na aanpassingen van dit plan wordt het definitieve plan aan het dorp gepresenteerd.

 

 

De gemeenteraad gaat zonder problemen akkoord met het voorstel tot herinrichting van het Oranjeplein. Het geheel wordt echter wel losgetrokken van het herinrichten van de Ring omdat de projectontwikkelaar pas begint als de helft van het aantal appartementen is verkocht. Er wordt door een raadslid nog wel gevraagd of er rekening met gehandicapten wordt gehouden bij de uitvoering van het plan.

 

Begin maart 2005 was het plein weer te gebruiken. Er zijn naar aanleiding van de aanpassingen eigenlijk alleen maar positieve geluiden te horen. Toch hebben een aantal mensen een paar kritische kantekeningen laten horen die wij op ons beurt aan de gemeente hebben doorgegeven.

 

Snelheid

Een aantal mensen geeft aan dat de route richting oranjeplein weer een racebaan is geworden... Bocht bij de T-splitsing citadel/Coudorp weggehaald, geen belijning en geen afdoende drempels. Wij vroegen ons af of de gemeente ook de snelheid had gemeten ter hoogte van de Citadel

 

reactie gemeente:

Naar aanleiding van een klacht is de snelheid in het Coudorp gemeten ter hoogte van Coudorp 13. Uit deze metingen komt naar voren dat 45 % van de verkeersdeelnemers zich houdt aan de gestelde snelheid van 30 km per uur en 90 % zich houdt aan de snelheid van 50 km per uur. Wij vinden dit alom acceptabel en geen aanleiding om met zeer dwingende maatregelen de geldende snelheid af te dwingen. Het is geen beleid om alles vol te leggen met drempels en dergelijke. Het is de verantwoordelijkheid van de automobilist die best weet wat de snelheidsbeperking is. Dat automobilisten vaak harder rijden dan is toegestaan, heeft voornamelijk te maken met een gebrek aan voldoende verantwoordelijkheidsbesef. De politie is helaas door drukte niet in staat intensief te controleren doch doet al het mogelijke. 

 

Oranjeplein

Mensen geven aan dat door de geparkeerde auto op het Oranjeplein de uitrit van de ring erg onoverzichtelijk is geworden. Doordat de auto's tot aan de bocht worden geparkeerd moet je eerst met de neus van je auto de rijbaan op, wat door sommige mensen als onveilig wordt ervaren. Wij hadden het idee dat er op het plein middels bepaalde kleurstellingen in de stenen of met lijnen een visuele rijbaan zou worden gecreëerd, maar zien dit vooralsnog niet terug. 

 

reactie gemeente:

Het is inderdaad zo dat het uitzicht vanuit de Ring op dit moment erg beperkt is. Wij verwachten dat dit zich op termijn op zal lossen wanneer er ook aan de andere kant kan worden geparkeerd. Dat is nu nog niet het geval omdat hier nog gewerkt wordt. Bewust is gekozen om op het plein niets aan te geven. Dit is tijdens de inspraak ook aan de orde geweest. Ervaringen in den lande geven aan dat hiermee goede resultaten zijn behaald wat betreft de verkeersveiligheid.

Bushokje
Er zijn al een aantal vogellijken rondom het nieuwe bushokje ontdekt. Een dorpsbewoner gaf aan dat het wellicht handig zou zijn daar een paar stickers op te plaatsen zoals je die wel ziet op windschermen zodat het aantal dode vogels de passerende bussen niet gaat overtreffen. 

 

reactie gemeente:

Het bushokje zal worden voorzien van een aantal vogel(stickers), zodat er geen vogels meer tegenaan vliegen.